مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: یک کشف جدید به زودی شما را از شر خاطراتی چون درد و ترس‌ رها خواهد کرد

پژوهشگران به فاکتوری دست یافتند که قادر است، خاطرات دردناک انسان را پاک کند و به جای آن آرامش و امنیت ذهنی بوجود آورد.

به گزارش نشریه دانش Science در چهارم ژوئن سال 2010، پژوهشگران دانشکده پزشکی، دانشگاه پورتوریکو Puerto Rico  توانستند با پاک کردن خاطرات ترس و درد در موش‌های آزمایشگاهی، احساس امنیت را به آنها باز گردانند.

در این آزمایش ها، پژوهشگران به تاثیر شگفت انگیز، پروتئین BDNF در کاهش و حتی حذف خاطرات ترس و درد زیاد در مغز شدند. این پروتئین به طور طبیعی در مغز تولید شده و نقش بسیاری در تقویت حافظه و توانایی یادگیری دارد.

آنها برای رسیدن به این هدف بر روی موش‌های آزمایشگاهی که از لحاظ فیزیولوژی شباهت‌های بسیاری با انسان دارند، آزمایش‌هایی انجام دادند.

در این آزمایش‌ها، پژوهشگران موش‌ها را به وسیله شوک الکتریکی و صداهای مختلف در مقابل ترس و درد شرطی کردند.

به طوریکه بعد از تکرار این آزمایش، هرگاه موش‌ها صدایی نظیر آن را هم می‌شنیدند، احساس ترس و درد می‌کردند. در واقع ترس و درد با تکرار آزمایش به‌صورت خاطره‌ای در مغز آنها ثبت شده بود.

در مرحله بعد، پژوهشگران در چند روز متوالی، پروتئین Bdnf را مسقیما به مغز موش‌ها تزریق کردند. 

بلافاصله بعد از هر  تزریق، مشاهده شد که نوعی "امنیت ذهنی" در موش ها ایجاد می‌شود. امنیتی که باعث بازسازی توان موش‌ها برای تحمل درد و ترس مجدد از صداها و شوک الکتریکی می‌شود.

چرا که خاطرات ترس و درد ناشی از شوک الکتریکی پس از تزریق چند مرحله‌ای پروتئین Bdnf از بین رفته بود.
 
پژوهشگران می‌گویند: "پژوهش‌های متعدد در این زمینه نشان می‌دهد که پروتئین Bdnf در اختلالات ذهنی دخالت مستقیم دارد. با توجه به نتایج این تحقیقات می‌توان دارویی برای فعال سازی یا افزایش میزان این پروتئین در مغز تولیدکرد. دارویی که با افزایش میزان ترشح این پروتئین در مغز به درمان و رفع مشکلاتی چون فشار‌های روانى، ترس یا اضطراب، آسیب‌های ناشی از یک استرس و... کمک کند."

نکته جالب این پژوهش‌ این است که پروتئین Bdnf، "شرطی شدن" و خاطرات ترسناک و دردناک  را از بین ‌برده و به جای آن امنیت ذهنی و آرامش به موش‌ها داده است. نکته‌ای که در خلق آرامش ذهنی و در نتیجه بهبود نحوه زندگی انسان، نقش بسزایی خواهد داشت. 

www.brainmysteries.com

کد خبر 109993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز